Aluevalmennuksen eettiset ohjeet

Aluevalmennuksen ja aluejaoston eettiset ohjeet ns. pelaajien värväämisestä

Aluevalmentajille saattaa tulla kaksoisrooli toimiessaan seurajoukkueissa ja aluetoiminnassa valmentajana.

Aluevalmentaja ei saa rekrytoida pelaajia omaan / mihinkään seuraan. Jos aluevalmentajana näet että nuorelle olisi hyväksi päästä mukaan esimerkiksi vaativampaan harjoitteluympäristöön, niin toimintatapa on seuraava:

1. Ota yhteyttä nuoren seuravalmentajaan ennen kuin puhut pelaajalle itselleen

2. Kannusta seuravalmentajaa olemaan yhteydessä nuoren vanhempiin

3. Jos sinulta kysytään miten tämä tulisi organisoida, niin osoita joitakin vaihtoehtoja, ja mieti TARKASTI toimitko eettisesti oikein, jos ehdotat omaa seurajoukkuettasi.

Tietenkin tulee tilanteita, että pelaaja tai hänen vanhemmat tahi pelaajan valmentaja ottaa yhteyttä ja kysyy mahdollisuutta pelaajan siirtyä seuraasi tai joukkueeseesi seuraavaksi kaudeksi. Leirien tai alueturnausten aikana näitä keskusteluja ei kuitenkaan käydä, vaan tapahtumissa keskitytään oleelliseen eli pelaajien taitojen /pelaamisen kehittämiseen.

Edellä mainitut toimintatavat koskevat kaikkia aluetoiminnassa mukana olevia toimijoita.

Aluevalmentajan ei suositella toimivan valmentajana alue-SM-kisoissa joukkueessa, jossa hänen oma lapsensa pelaa. Päävalmentaja kuitenkin harkitsee ja päättää kisakohtaisesti valmennuksesta.