Pojat

B-nuorten Alue-SM 17.-19.1.2014 Tornio Etelän poikien kisamatka

B-nuorten aluejoukkueiden Suomen mestaruudesta taisteltiin ulkona olleesta paukkupakkasesta välittämättä upeasti uudistetussa ja laajennetussa Tornion palloiluhallissa. Ensimmäiset pelaajat lähtivät matkaan jo aamu neljältä eli tiedossa oli, että ensimmäisistä peleistä tulee erittäin vaikeita jo hyvään vauhtiin päässeitä Pohjoisen poikia vastaan. Kakkosjoukkueen peli ei käynnistynyt ollenkaan poikien ollessa täysin unessa ja pohjoiselle helppo 2-0 voitto. Ykkösjoukkue onneksi paikkasi tilanteen pelaten vakuuttavasti 2-0 voittoon Pohjoisesta ja unelma tavoitteen täyttymisestä sai hyvän alun.

Lauantain pelit jatkuivat ykkösjoukkueen osalta siihen mihin perjantaina jäätiin. Pojat pelasivat saumattomasti yhteen kaikilla osa-alueilla. Ensin kaatui Lounas 2-0 ja perään Itä samoin lukemin. Johtuiko aiemmista voitoista, poikien peli hieman herpaantui päivän kolmannen ottelun alussa ja Länsi vei ensimmäisen erän. Etelän pojat saivat Esalta ja Harrilta erätauolla hyvät ohjeet ja pelirytmi löytyi uudestaan ja voitto Lännestä 2-1, sekä samalla lohkovoitto puhtaalla pelillä.

Kakkosjoukkueen ensimmäinen peli Lounasta vastaan lähti hyvin käyntiin, mutta taistelu ei aivan riittänyt loppuun saakka ja ottelusta 2-0 tappio. Seuraavat pelit Itää ja Länttä vastaan olivat tiukkaa vääntöä, jonka tuloksena molemmista otteluista 2-1 voitot. Eräsuhteen perusteella pojat jäivät kuitenkin lohkon neljänneksi.

Lauantain päätteeksi ykkösjoukkue pelasi ns. ”kuoleman pelin” Lännen kakkosjoukkuetta vastaan, jonka oma kakkosjoukkueemme oli juuri voittanut. Peli oli katsomosta seurattuna sellainen, jota ei olisi pitänyt pelata ollenkaan Lännen ollessa selkeästi luovuttanut heti pelin alusta alkaen. Ottelusta 2-0 (25-4, 25-11) voitto ja paikka välieriin.

Sunnuntai aamu alkoi liki kolmenkymmenen asteen pakkasessa auton lastauksella, jonka jälkeen salille lämmittelemään ja mestaruuden metsästykseen. Ykkösjoukkue pelasi jännityksestä huolimatta vakuuttavasti 2-0 voittoon Idästä saaden vastaansa pitkän ja tiukan 2-1 pelin Itää vastaan pelanneen Pohjoisen. Ennen finaalia kakkosjoukkue pelasi ensin vakuuttavan 2-0 voiton Itää vastaan ja lopuksi tiukan jatkopalloille menneen revanssiottelun Pohjoista vastaan häviten kuitenkin 2-0. Kakkosjoukkueen lopullinen sijoitus oli kahdeksas, joka oli loistava suoritus joukkueelta, jossa puolet oli C-ikäisiä poikia. Joukkueen peli parani koko ajan ja valmentajat olivat kokonaissuoritukseen tyytyväisiä.

Finaalin alkua jouduttiin jännittämään aikataulun venyessä, mutta se kannatti. Pohjoisen kotiyleisön kovasta kannustuksesta huolimatta Etelän pojat lähtivät viemään peliä vakuuttavasti. Passipeli toimi ja hyökkäyksiä tuli tasaisesti kaikilta suunnilta. Erä tiukkeni loppua kohti, mutta oma peli pysyi hyvin kasassa ja ensimmäinen erä Etelälle 25-23. Toinen erä ei kunnolla käynnistynyt missään vaiheessa vastaanottovaikeuksien vuoksi ja hyökkäykset jäivät tehottomiksi. Erä Pohjoiselle selvästi 25-20 ja edessä turnauksen luonteeseen sopiva jännittävä kolmas erä. Erä alkoi tavalla, josta Esa näkee painajaista pitkään. Pohjoinen meni nopeasti 4-1 johtoon ja mestaruus näytti karkaavan. Onneksi aikalisä voi kaiken muuttaa. Esan ja Harrin ohjeet tuottivat heti 5-0 jakson ja mestaruuden tavoittelu oli jälleen poikien käsissä. Jännitys ja paine näkyi molempien joukkueiden otteissa loppuerän. Erä eteni tasaisissa merkeissä loppuun asti ja päättyi riemukkaaseen 15-13 voittoon ja mestaruus Etelään erin 2-1.

Mestaruuden siivittämänä allstars seitsikkoon Etelästä valittiin Henrik Porkka, Joonas Jokela ja Akseli Lankinen. Muut kultamitalistit Ville Sihvonen, Hannes Virtanen, Riku Lehtonen, Patrik Ovaska, Akseli Arvonen, Arttu Heinonen ja Kalle Kattelus. Valmentajat Esa Piipari ja Harri Ovaska.

Kakkosjoukkueessa pelasivat Matias Sosunoff, Joona Väänänen, Bart Eräkangas, Eppu Ora, Olli Eloranta, Sakari Pirnes, Tapio Elomaa, Joel Mentula, Nuutti Niinivaara, Samppa Sivula ja Vili Topio. Valmentajina Kalle Tolvanen ja Markku Sosunoff

Suuri kiitos aluemestaruudesta kuuluu myös seuravalmentajille, jotka ovat kasvattaneet ”kultaisia” poikia aikaa ja vaivaa säästämättä.

Kiitos kaikille mestaruuden eteen tehdystä työstä!!!

Kisakuvia lisätään myöhemmin.