Jäsenseurojen velvollisuudet ja oikeudet

Jäsenyys, jäsenmaksu ja äänioikeus

Lentopalloseurat ovat ensisijaisesti Suomen Lentopalloliitto ry:n jäseniä. Jäsenyyttä haetaan kirjallisesti ja jäsenhakemus käsitellään (hyväksytään/hylätään) liittohallituksessa.

Jäsenseuroilla on käytettävissään 1-10 ääntä. Äänioikeuden harjoittaminen tapahtuu sen alueen tai maakunnan parlamentissa, jonne seura fyysisesti (seuran kotipaikka) sijoittuu. Tyypillisimpiä äänioikeuden käyttöä kuvaavia tilanteita ovat:

• luottamushenkilövalinnat aluejaostoon
  • ehdokasvalinnat liittovaltuustoon
  • vastuuvapauden myöntäminen tilikaudelta
  • aluetoiminnan isot linjaukset
  • alue- ja maakuntasarjojen toteuttaminen

Jäsenmaksun suorittaminen

Etelä-Suomen Lentopallon Alueen jäsenseura on seura, joka on maksanut vuotuisen jäsenmaksun Suomen Lentopalloliitto ry:lle. Jäsenmaksu, joka tällä hetkellä on 100 euroa, laskutetaan vuosittain tammikuussa. Jäsenmaksun suuruuden määrittää liittovaltuusto kahdeksi vuodeksi kerrallaan syyskokouksessaan.

Jäsenyys ei lakkaa automaattisesti jättämällä vuosittaisen jäsenmaksun (100 euroa) maksamatta. Näin toimimalla seura menettää äänioikeuden siitä huolimatta, että seuran joukkueita osallistuisi Lentopalloliiton ja alueen järjestämiin sarjoihin.

Jäsenyyttä pitää erikseen hakea Suomen Lentopalloliitto ry:stä ja vastaavasti eroaminen kyseisestä organisaatiosta vaatii kirjallisen eroilmoituksen.

Äänimäärä ja äänimäärän määräytyminen

Jäsenseuran äänioikeus ja -määrä määräytyy jokaista edellisen kauden (sarjakausi 2006-2007) aikana Lentopalloliiton viralliseen otteluun osallistunutta joukkuetta kohden, korkeintaan kuitenkin kymmenen (10) ääntä:

• maksettu jäsenmaksu tuo yhden (1) perusäänen
    • Äänioikeutta ei ole jäsenellä, joka ei ole hoitanut vuoden 2006 jäsenmaksua maaliskuun loppuun mennessä (2007).
  • liiton sarjoissa pelaavista joukkueista (juniorit, aikuiset ja veteraanit) seura saa yhden (1) äänen per joukkue, kuitenkin maksimissaan yhdeksän (9) ääntä.
  • kaiken kaikkiaan seuralla voi olla enintään kymmenen (10) ääntä.

Jokainen edustaja voi kokouksessa edustaa vain yhtä jäsentä (valtakirjoja muilta seuroilta samalle henkilölle ei hyväksytä).