Yli-ikäisperustelut

Yli-ikäisen pelaamiseen ei Lentopalloliiton sarjamääräysten mukaan tarvita erikseen lupaa, vaan yli-ikäiset saavat pelata, kunhan vain sarjamääräysten mukaiset edellytykset täyttyvät. Tämä tarkoittaa, että vuoden yli-ikäinen voi osallistua sarjapelaamiseen nuoremmissa, jos hän ei pelaa oman ikäistensä sarjaa. Yli-ikäisyys merkataan pöytäkirjaan. Yli-ikäinen ei saa olla joukkuetta vahvistava pelaaja (vaan aloittava pelaaja) ja tarkoituksena on saada joukkueita kasaan, jos kokoamisessa muuten on vaikeuksia. Yli-ikäisten määrä yhdessä erässä on rajattu sarjasäännöissä yhteen E- ja D-sarjoissa.

ESLA:ssa linjaamme yli-ikäisten käyttömahdollisuutta hivenen laveammin tavoitteena aloittavien pelaajien kehittäminen ja sujuvan pelaamisen aloittaminen. D-E-ikäisten joukkueissa sallitaan korkeintaan vuoden yli-ikäisen pelaajan pelaaminen, kunhan se on sarjamääräysten mukainen. Tällöin pelaajan osallistuminen oman ikäistensä sarjaan ei välittömästi vie oikeutta pelata yli-ikäisenä nuorempien sarjassa. Tällä haluamme mahdollistaa erityisesti 2010-syntyneiden aloittavien pelaajien osallistumisen ja joissakin tapauksissa 2012-syntyneiden osallistumisen E-sarjaan, kun E-joukkueita on vaikea saada kasaan. Aloittava yli-ikäinen pelaaja voisi siis pelata kahta sarjatasoa. D6vs6-sarjassa sallitaan myös jopa 2009 -syntyneiden pelaajien mukanaolo, jos eivät ole aikaisemmin pelanneet sekä  kahden C-sarjaa pelaavan aloittavan pelaajan mukanaolo joukkueessa. Jos pelaaja ei pelaa C-sarjaa, rajoitusta lukumäärälle ei ole.

Edelliseen poikkeusten antamiseen liittyy ESLAn linjaus siitä, että yli-ikäisiä käyttävä joukkue ei voi pelata loppukeväällä finaaleissa eli mitaliturnauksissa, eikä myöskään edeltävässä turnauksessa käyttää yli-ikäisiä pelaajia, missä siis ratkeaa joukkueet finaaleihin. Tämä rajaus kannattaa käsitellä joukkueissa etukäteen, ettei finaalin alla tule pettymystä siitä, että joku ei voi olla mukana tai joukkueen ei sallita osallistua mitalipeleihin. Yli-ikäisiä käyttävä joukkue sijoitetaan pelaamaan alempia sijoitusturnauksia. Tätä linjausta tarkennetaan sarjakohtaisesti tammikuussa, kun nähdään keväällä mukana olevien joukkueiden määrät.

Kilpailuryhmä seuraa kauden aikana, ovatko yli-ikäiset mukana väärin perustein, ja tarvittaessa asiaa tarkennetaan. Valmentajilta odotetaan yli-ikäisten pelaamisen rajaamista kevätkaudella ja siirtämistä oman ikäisten ryhmään, jos pelaaja on taitotasoltaan kehittynyt oman ikäistensä tasolle.

Yli-ikäisen ilmoituslomake

D-E-ikäisten joukkueissa on sallittu korkeintaan vuoden yli-ikäisen pelaajan pelaaminen, kunhan se on perusteltu. Yli-ikäisiä saa olla joukkueessa useampia, mutta eräkohtaisesti saa pelata vain yksi yli-ikäinen pelaaja. Lisäksi yli-ikäisten pelaamisesta ilmoitetaan turnauksen teknisessä palaverissa, ja tieto merkitään myös pöytäkirjaan kyseisten pelaajien kohdalle (merkinnällä Yli-ikä). Katso nuorten sarjamääräykset kohta 13.

Perustelut yli-ikäisen pelaamiseen voi tehdä tällä lomakkeella. Perustelujen ilmoittaminen riittää siihen, että yli-ikäiset saavat pelata, mutta kauden aikana kuitenkin seurataan sitä, ovatko yli-ikäiset mukana väärin perustein, ja tarvittaessa asiaa tarkennetaan.

Sarja