D 6 vs. 6 -kilpailutoiminta

Ohjeistusta D-nuorten 6vs6-turnausten järjestelyihin kausi 2023-24

D-ikäisille järjestetään kaudella 2023-24 isolla kentällä kuudella pelaamisen sarja, 4 turnausta. Sarja on luonteeltaan opetuksellinen mutta kauden edetessä se etenee pooleittain tasoissa ja lopussa pelataan sarjan kilpailullinen finaali (4.5.) ja sijoitusturnaukset. Tulospalvelu on käytettävissä ja näin turnauksiin saadaan käyttöön mobiilit pöytäkirjat. Ne ovat kuitenkin D-sarjan pöytäkirjat eli pelijärjestystä ja tilastointia ei käytetä.

Tarkoitus sarjassa on harjoitella ison kentän peliä eikä niinkään tavoitella kilpailullisuutta tai voittamista. Turnauksissa on hyvä asettaa tavoite joukkueena, esim. vastaanoton nosto verkolle, selkeät passaukset keskeltä laitoihin, paritorjunnan opettaminen tai joillakin joukkueilla jo 2p-passaukset. Yksilöillekin voi asettaa tavoitteita, esimerkiksi riittävät passikorkeudet, puolustuspaikkojen löytäminen, hyökkäysvauhti tai varmistusten tuominen peliin. Olennaista tässä sarjassa ei ole pahan syötön opettaminen ja oppiminen vaan mahdollisimman hyvien pallorallien syntyminen ja niistä tilanteiden oppiminen. Syötön merkitys lentopallossa on toki kiistaton ja sitä pitää tietenkin harjoitella, mutta sitä on syytä harjoitella joukkueen omalla harjoitusvuorolla.

Yksi sarjassa sallittava poikkeussääntö on, että syöttäminen sallitaan tarvittaessa yksittäisille pelaajille hiukan lähempää kuin takaraja. Tarkoituksena ei ole syöttötilan laajentaminen vaan se, että pelaaja saa ylipäätään syötön menemään yli. Jos syöttäjällä on voimaa saada syöttö 9 m viivan takaa yli, niin syötön pitää tapahtua sieltä. Valmentaja ilmoittaa tarpeen syöttää lähempää tuomarille aina erän alussa. Lähempää tehty syöttö ei voi olla koskaan hyppysyöttö. Asiasta on hyvä keskustella teknisessä palaverissa. Finaalissa (sijat 1-6) syöttörajan lyhentämistä ei enää sallita.

Koska alueellamme ei ole laittaa tällä hetkellä liiton puolesta opastavaa henkilöä turnauksiin mukaan, toivomme että sopisitte järjestelyistä teknisessä palaverissa ja käyttäisitte paikalla olevien kokeneiden valmentajien apua kaikkien osallistuvien joukkueiden hyväksi. Valmentaja saa näissä kahdessa turnauksessa ottaa neljäkin aikalisää erää kohden ja opettaa niiden aikana asioita pelaajille. Valmentaja saa pallorallin tauolla käydä kentällä opastamassa pelaajan sijoittumista ja muuta toimintaa. Tarvittaessa yksi valmentaja ohjaa etukenttää ja toinen takakenttää.

Vaatimuksena pelaajien osallistumiselle on, että jokaisella pelaajalla on voimassa oleva pelipassi. Sekajoukkueet ovat mahdollisia. Seurojen yhteistyöjoukkueet ovat mahdollisia (jos omasta seurasta ei löydy riittävästi pelaajia). Sarjassa on mahdollistettu yli-ikäisten käyttö: Kaudella 2023-24 voi olla mukana 2010- ja 2009-syntyneitä, jos he eivät pelaa C-sarjaa. Jos C-sarjaa pelaavia on mukana, heitä voi olla maksimissaan kaksi ja heidän on oltava aloittavia pelaajia. D-juniori, joka on mukana C:n kilpailutoiminnassa, voi olla osa D6vs6 -joukkuetta, siihen ei ole estettä. Yli-ikäisten pelaajien käytöstä on tehtävä yli-ikäisilmoitus lomakkeella ESLA-sivustolla: https://esla.sporttisaitti.com/juniorit/yli-ikaisperustelut/

Jos joukkue haluaa yrittää pelata sijoista 1-6 finaalissa, se ei voi käyttää yli-ikäisiä pelaajia enää välierässä 23.3. Kaikki tuolla turnauskierroksella yli-ikäisiä käyttäneet joukkueet pelaavat finaalivaiheessa 4.5. alemmissa sijoitusturnauksissa.

Sarjassa käytetään virallista pelipalloa (MVA400). Syöttö tapahtuu ns. tennissyöttösäännöllä eli erän alussa yksi syöttö ja sitten kaksi syöttöä aina sama joukkue/sama pelaaja. Sarjassa on käytössä vapaa syöttö. Alakautta vastaanotto on pakollinen, kuten muissakin D-sarjoissa. Liberoja ei käytetä.

Järjestävä seura vastaa lähtökohtaisesti tuomareista - mielellään C-B-nuoria . Mikäli järjestävällä seuralla ei ole edellytyksiä järjestää tuomareita, vapaavuorossa oleva joukkue vastaa tuomari- ja toimitsijatehtävistä. Osallistuvat joukkueet voivat halutessaan tuoda mukanaan potentiaalisia tuomareita (ilmoita turnauksen järjestäjälle).

Mikäli haluatte keskustella joukkueen tavoitteiden asettamisesta ennen turnausta, niin olkaa yhteydessä kilpailuryhmän jäseniin: Simo.Saros@destia.fi p. 040 041 1987 tai Jouni.Lind@saunalahti.fi p. 050 521 3305. Tehkää selväksi turnauksen tai yksittäisten pelien tai erien opetukselliset tavoitteet pelaajille.

Hyviä turnauksia!

Terveisin,